‘Ik begrijp reacties van studenten nu beter’

Farida Kharmich is facilitair medewerker bij Summa. “Vroeger waren de taken verdeeld: je had de conciërge en de receptioniste. Nu zijn we alles in één: receptionist, gastvrouw/-heer en toezichthouder. We zijn zichtbaar, aanspreekpunt voor iedereen. Dan is het fijn dat je pedagogisch en communicatief vaardig bent.”
22 jaar geleden begon ze bij het Summa als receptioniste/telefonische, nu is ze facilitair dienstverlener. “Je krijgt best wel eens te maken met studenten die zich niet aan de regels houden, kwaad zijn of agressief reageren. Belangrijk is om rustig en respectvol te blijven.” Bij een student van bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse of Somalische afkomst begint ze standaard met as-salamu alaykum, een Arabische begroeting. “Dat werkt perfect, het ijs is dan gebroken.”
Farida volgde de training Communicatieve en pedagogische vaardigheden voor onderwijsondersteunend personeel. Vooral de uitleg over het puberbrein vond ze heel interessant. “Ik begrijp reacties van studenten nu beter. Daardoor kan ik er ook beter op inspelen.” De opgedane kennis helpt haar ook in haar rol als studentenbegeleider van studenten die bij Summa Facilitair een opleiding volgen en bij Summa zelf stagelopen. “Hartstikke leuk werk, ik wil me daarin graag verder ontwikkelen.”