‘Je kunt ook hobbymatig of persoonlijk ontwikkelen’

Hans Dehing (58 jaar) is de bruisende motor achter het contentteam van de afdeling Marketing & Communicatie. Maar wie schuilt er achter die naam, en hoe is hij bij Summa terechtgekomen? “Na de mavo was ik er klaar mee. Ik had geen zin meer in school en ben aan het werk gegaan, in winkels en betonfabrieken. Uiteindelijk ben ik de IT ingerold en later bij Summa terechtgekomen.”
Hans werd door een docent gevraagd om computerlessen te geven aan bedrijven. “Hij vond dat ik dat wel kon. Naast het lesgeven ging ik reparaties aan computers doen en meebouwen aan computernetwerken. Zo heb ik me steeds verder ontwikkeld tot ik bij Getronics werkte als consultant. Daar deed ik ‘technische dingen’ en volgde ik merkspecifieke opleidingen en cursussen, onder andere op het gebied van werkstationmanagement.”
De sprong naar Summa
Na zijn tijd bij Getronics kwam Hans bij Summa terecht. “Als consultant was ik altijd onderweg en ik wilde graag de auto uit. Toen kwam er een vacature vrij op de IT-afdeling van Summa. Dat heb ik zes jaar gedaan en vervolgens heb ik een zijstap gemaakt. Ik hoorde namelijk dat de afdeling Marketing & Communicatie bezig was met een nieuwe website en ik vroeg of ze nog iemand nodig hadden. Ik begon met het overzetten van content van de oude naar de nieuwe website en ben daarna op de webredactie gebleven, wat later doorgroeide tot het contentteam.”
Hans blijft altijd bezig met ontwikkelen. “Je kunt niet ‘niet’ ontwikkelen. Je blijft je hele leven leren. Dat hoeft niet per se professioneel te zijn, dat kan ook persoonlijk of hobbymatig zijn. Maar ook aan jezelf werken, je kwaliteiten ontdekken of je mentale issues aanpakken: dat is ook ontwikkeling. Als je een documentaire bekijkt ben je je aan het ontwikkelen. Je blijft leren, altijd.”