Samen met bedrijven kansen vertalen naar nieuwe opleidingen: Summa start met Fashion Verkoopstylist

Bij Summa staan we continu in contact met het bedrijfsleven. We luisteren naar de signalen die werkgevers ons geven en vertalen die – wanneer we kansen zien – naar opleidingen die studenten voorbereiden op een duurzame toekomst in hun vak. Zo zorgen we ervoor dat talent en arbeidsmarkt elkaar blijvend versterken.
Een mooi voorbeeld is de start van de opleiding Fashion Verkoopstylist, donderdagmiddag bij Summa Fashion. Deze niveau 3-opleiding is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de modebranche.
‘Met uitzicht op een baan’
“Steeds meer werkgevers zoeken vakmensen die klanten persoonlijk en deskundig kunnen adviseren”, verduidelijkt teamleider Mieke Geutjens van Summa Fashion. “Studenten leren hier niet alleen trends herkennen, maar vooral hoe je iemand echt helpt met een passend en stijlvol advies. Bedrijven gaven ons duidelijk aan dat er een gat in de markt is. Met deze opleiding leiden we studenten op die vanaf dag één waardevol zijn in de winkel. Ze doen tijdens hun studie veel praktijkervaring op, vaak met direct al een uitzicht op een baan.”
Fred van Leer: ‘Jezelf durven zijn’
De feestelijke lancering werd donderdag opgeluisterd door stylist en presentator Fred van Leer. Tijdens een Q&A gaf hij studenten, docenten en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven een inspirerende blik achter zijn modeschermen. Zijn belangrijkste boodschap: “Succes begint met jezelf durven zijn.” Een oproep die meteen herkenning opriep bij de studenten van Summa Fashion.
‘Ballontopjes’
Daarna volgde een sneltrein aan onderwerpen: wijde broeken en skinny jeans, zijn zwakte voor sieraden, de slechtste fashiontrends – “witte legging en ballontopjes; alsof je een kilo aardappelen meeneemt” – , het belang van blijven ontwikkelen en een trotse moeder.
Fred gaf zich ook kwetsbaar bloot: hoe fout hij het zelf ook vindt, hij is stiekem fan van fast fashion. Dat staat in contrast met de studenten van Summa Fashion, die zelf aangaven dat ze nauwelijks bij ketens als Zara shoppen. Tijdens hun studie worden studenten bij Summa continu bewust gemaakt van de impact van kledingproductie en leren ze duurzame keuzes maken.
‘Tijdloos’
Zijn laatste tip sloot daar dan weer wel mooi bij aan: “Investeer liever in een tijdloos stuk dat lang meegaat dan in vluchtige trends.” Een waardevolle boodschap om de toekomstige verkoopstylisten hun opleiding mee te laten starten.